Help ... een short !!

Ik ... de eeuwige rokken -en kleedjesmadam heeft een short nodig (of 2).  We gaan deze vakantie de sportievere toer op en dan ga ik met mijn rokken toch in de problemen geraken.  Dus ... shoppen.

Help, wat was dat lang geleden !!  Sinds ik zelf naai, koop ik nog amper kleding voor mijzelf (ik compenseer dat wel ruimschoots met schoenen, lingerie, handtassen, ... :-) ). Daar sta je dan.  Probleem : de maat.  Ik weiger groter te kopen dan een maat 40 (eigenlijk is 38 al een grens :-)), maar dat schiet dus niet op.  Na de zoveelste trip naar het pashokje ... met de zoveelste frustratie (of mijn billen geraken er niet in of het past eindelijk aan mijn billen (ondertussen al opgeschoven naar maat 44 of zo), maar dan verzuipt mijn taille in een zee van stof ... nee, dat wordt hem niet !!

Dan maar zelf aan de slag ...


Afgelopen winter maakte ik reeds een geklede broek.  We organiseren regelmatig een technieken-reeks en daar kwam de broek ook aan bod.  Een patroon op maat had ik dus al en ook de technieken voor een gulp en zakken waren de revue al eens gepasseerd ... maar dat was volledig 'onder begeleiding' ... nu stond ik er alleen voor.


Maar goed ... de aantekeningen bij de hand ... en gaan !!


Doorheen heel mijn maak-proces kwam ik tot de vaststelling dat ik best wel veel BERNINA-accessoires aan het gebruiken ben. Ik wil hier absoluut geen verkoops-blog van maken, maar ik laat jullie wel even zien (kwestie van te weten wat er op de markt is en of het wel een meerwaarde is om in huis te hebben of niet :-)) .


Het patroon


Zoals gezegd , ben ik van mijn eigen basispatroon van een geklede broek begonnen.  In dit geval de burda 6982, maar ik denk dat er in bijna iedere zomer-editie van een Knip, La Maison Victor, Ottobre ... wel een short-model voorhanden moet zijn.  Of je doet zoals mij: je vertrekt van een basis broek-patroon en je kort hem gewoon in.

Let wel even op.  Bij mijn broek lopen de pijpen vrij aansluitend over mijn bovenbenen om dan bij mijn knieën breder uit te gaan.  Bij mijn short heb ik daarom de onderkant van de pijpen wat verruimd - zeker ook omdat ik met een omslag wou werken en anders zouden mijn billen er weer niet in passen :-) :-) .




Waar shoppen dan weer wel goed voor is: ideeën op doen.  Tijdens mijn pas-sessies was ik wel een paar shorts tegen gekomen die er net iets meer uitsprongen dan rest door het gebruik van toffe sierlinten en stiksels ...  Met de camera het pashokje in en opslaan die ideeën :-).

Voor het op zetten van het sierlint gebruikte ik voetje #38 . Dit voetje heeft 1 dikkere en 1 plattere kant waarmee je makkelijk over ongelijke diktes heen kan naaien.  Het heet officieel een paspelvoet, maar ik gebruik hem dus meer voor dit soort projectjes.






Om naderhand de tailleband aan te zetten en fijn te doorstikken, gebruik ik dan weer voetje #10.  Dit is een van alltime favorites ... altijd een mooi sierstiksel op exact de juiste plaats (daar wordt een mens blij van  :-).


Short 1: Finished ... Yoehoe !!




Op naar nummer 2


Het verhaal is hetzelfde.  Hier heb ik wel niet met sierlinten gewerkt om dat op dat dikker, drukker stof geen meerwaarde gaf.  Ik heb wel een broekzakje met knoop toegevoegd om toch iets van accent te hebben.





Met als extra moeilijkheid natuurlijk de streepjes overal te laten doorlopen :-).

Omdat ik hier met een dikker stofje aan het werken ben, werd de tailleband al redelijk dik.  Een mooi knoopsgat op het einde van zo'n dikke tailleband is niet evident.  Een handmatig knoopsgat kan natuurlijk altijd, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :-).  BERNINA heeft hulpmiddeltje om toch een knoopsgat te kunnen maken met de knoopsledevoet.  Hier bevestig je je knoopsledevoet op een metalen plaatje.  Het stof gaat tussen de twee platen in de voet glijdt perfect over je stofeinde heen ... met een perfect knoopsgat als resultaat.




De knoopsgatbeitel nog even om het knoopsgat strak uit te snijden en we zijn klaar :-).







Voila se .. klaar voor een vakantie vol avontuur !!

Patroon: basispatroon Burda: 6982


Stof short 2: gestreepte jaquard 







Reacties

  1. Amai, mooie exemplaren. Beter passend kan je ze in de winkel niet vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerste keer dat ik hier kom lezen. Wat een mooie shortjes en zo'n mooie afwerking!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank jullie wel :-) :-) ... ik ben er ook superblij mee en inderdaad .. een short is alleen maar mooi als ze echt past ... en dan maak je ze beter zelf !!

    @Anja VH: welkom :-) :-) en hopelijk zie ik je hier nog eens terug x

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten