Op haar paasbest


Ik weet het ... ik had beloofd dat in mijn volgende blogbericht de communie van zoonlief centraal zou staan.  Dat was ook het plan ... totdat dochterlief volgend stofje ontdekte :-) :-)



Eigenlijk een 'communie'-stofje, maar dat is dit jaar, voor haar, niet aan de orde.  Klassiek zou je dit stofje met wit combineren.  Maar het moest speelser en draagbaarder.  Mintgroen was de oplossing.  De onderrok werd met een mintgroene katoen-batiste gevoerd en het topje maakte ik uit een superzachte viscose-tricot.  Om het topje wat specialer te maken, kreeg het een opgewerkte rug.



Het patroon

Hier zijn we zelf  'creatief' geweest.  Voor het topdeel ben ik vertrokken van een JBC-kleedje dat in haar kast hing.



Eigenlijk is het niet meer dan een heel recht topdeel met 'aangeknipte' mouwtjes.  Maar als je geen vergelijkbaar kleedje/t-shirt bij de hand hebt, kan de algekende Candy jurk van LMV zeker ook redding brengen.  Hierin wordt trouwens ook gewerkt met een extra tunneltje.

Het rokdeel bestaat uit een 2 grote cirkelrokken (boven -en onderrok).  Ik zeg duidelijk 'grote' cirkelrok.  Ik heb namelijk de maat van haar schouders gebruikt om de 'taille' te bepalen.  Omdat het een speelse jurk moest worden, was draagcomfort het belangrijkste. Geen rits dus.  Het topdeel bestaat uit een soepele tricot en dat trek je zo aan, maar dan moest de cirkelrok ook makkelijk over haar hoofd en schouders gaan.

Door de elastiek in het tunneltje (ipv het touwtje bij de Candy jurk of het JBC-jurkje) sluit het rokgedeelte toch mooi aan bij haar taille en rimpelt de rok nog iets extra.

Een rolzoompje in de boven en onderrok en mevrouw is klaar voor de lente :-)





Stof Rokdeel : Bloemen-Kant + Katoen-batiste
Stof Topdeel: Viscose-tricot

Reacties